little miss lemon

inser mer och mer att vi har fått ett barn som är riktigt bestämt. inte mycket leende. oftast ligger hon och spänner munnen som en sur liten citron. får hon inte som hon vill på ungefär 2 sekunder så kommer det ett riktigt ramaskri ut ur munnen på henne. bra röstresurser dom där små.

dock så får jag inte glömma att när hon är vaken och mätt och har torr blöja så är hon en riktig sötnos. jag är så tacksam att hon inte har ont i magen eller ont någon annanstans.

skall bli mycket intressant när hon blir lite äldre och se om hon blir ännu vildare i humöret eller om de lugnar sig. kanske inte kan begära en lugn unge om man tänker en blandning mellan mig och kristian.

alma o jag
lilla sura.


nog om hennes humör. i söndags var vi på besök i lund hos farfar och även kusinerna var påplats. som vanligt uppförde hon sig brilliant. hon blev runt buren som en liten vandringspokal och de accepterade hon hur snällt som helst. givetvis ville småkusinerna hålla henne.

Julia och alma
Julia


andreaOalma
Andrea


Imorgon är de simskola igen. måste nog gå dit ensam verkar det som. tycker de är ganska svårt för jag vill inte bara lämna ifrån mig henne på golvet någonstans när jag skall duscha och sånt. men de är ganska normalt har jag insett. många där som bara lägger barnen på nån liten dyna på de skabbiga golvet när dom duschar. jag får se hur de löser sig.
kul skall de bli att simma iallafall.

vad är en rolig leksak??

smakad på

satt och läste om hur viktigt det var för barnen att dom hade ett s.k babygym, där alla sinnena stiumelades och dom kunde roa sig hur länge som helst. direkt kände jag mig lite som en dålig mamma och beslutade mig för att ge ett babygym till mitt lilla barn också, jag menar inte skall hon vara sämre.

så började jag titta lite mera. insåg snabbt att ett sånt här gym kostar nästan 1000pix. jag tycker de är lite att ta i i överkant. så vi byggde ett eget. nog tror jag att alma är minst lika glad för det som om jag hade köpt ett med nallar eller bamse eller något annat konstigt.

Jag förstår inte heller varför de skall vara ex bamse, nalle puh eller mussePigg på barnsaker, speciellt inte till bebisar. dom vet väl ändå inte vem dessa karaktärer är?! eller är jag helt fel på det?? de måste ju vara för föräldrarna. lovar att alma är minst lika glad för sin no name babygym som hon vore ifall jag skulle köpt ett dyrt till henne.

nu fick hon använda samma som jag lekte med när jag var liten. de känns faktiskt ganska mysigt.

har dock fallit för de här med sjalar, skall nu prova en egen, har beställt en meitai. hoppas, hoppas att jag och de lilla äpplet kommer att trivas med den. har äver beställt en laddning tygblöjor och hoppas ännu mera att de skall fungera för jag har bara läst gott om det. MEN vi har ingen tvättmaskin så de kan bli jobbigt. men fungerar det så är även det ekonomiskt och så bidrar jag iallafall inte till de växande sopberget.

och pengarna vi sparar kanske kan gå till något mycket trevligare än blöjor.

babygym
de där är hennes gym. en kökspall med fastknuten leksak på. hmm jag vet, hon är iklädd en aldeles rosa sparkdräkt. vackert!

äntligen lite snö

ja då, nu har de faktiskt kommit lite snö. gick en runda i parken och träffade ett barn som åkte pulka. ingen pulka för alma, hon kanske ska lära sig sitta ordentligt först!

vad som är intressant är tidningsrubrikerna som säger att akuten är full efter blixthalkan igår...är de inte samma sak varje år??att folk inte lär sig. jag förstår inte.
 
vi var iallafall ute och körde en sväng igår. inte för att känna på isen utan mer för att gå på möte. numera är äpplet också med i CISV. gäller att vänja sig vid att hon har en massa aktiviteter.

simskola idag igen. mysigt, men hon var inte riktigt lika nöjd med det idag som förra gången. efter lite bad, sedan lite skrik så tog vi en paus och åt lite sedan gick det hur bra som helst och vi avslutade på bästa möjliga sätt med en glad liten skrutt och väääldigt trött. hem och sova ett par timmar tills jag tvingade henne att vakna i förhoppning om att hon skall sova i natt. hon har varit vaken ganska mycket den senaste tiden så jag skall försöka styra hennes sömn lite har jag tänkt. de kommer antagligen gå ganska dåligt men värt ett försök tycker jag.

kristians moster kom till sverige igår så imorgon verkar de blir besök i lund för att hälsa på farfar och moster.

håll tummarna för mig att hon sover inatt och inte tycker de är superroligt att vara vaken istället. de har dock bara hänt en natt, men låt det inte bli en trend skutten.

simskola
simskolan med mina finaste badbyxor


trötter
så här trött blir man efter en simtur

riddaren2
mycket näsa här ja!!

Eddie och Alma

Alma har stans tuffaste body. en iron maiden boby. hon såg hur tuff ut som helst i den. till och med gjorde hon en liten antydan till hårdrockshanden. fy vad tuff hon är.

tuffast

alma o eddie




coolpistol
alma och eddie är numera polare. jeansen är för korta. snygglo.

lilla trötta i poolen

idag hade vi första besöket på öresundsgårdens babysim i limhamn. faktiskt mycket trevligt och de verkade som om alma verkligen tyckte de var mysigt. hon slickade i sig vattnet som värsta lilla hunden. gullunge.

inga dykningar idag utan bara mysigt runt i vattnet. lugnt och stillsamt men mysigt. dock blev hon så trött efter detta simpass att hon har sovit typ hela dagen, vilket jag får äta upp nu när hon i princip vägrar att sova. men så klart, hon kan inte sova 24 timmar i sträck liksom.

så nu får jag lyssna på hennes skönsång ett tag antar jag. slutar hon inte så får jag väl ge upp och lägga henne i sängen och svettas som små grisar. håller ut ett tag till. de kan mycket väl vara så att hon lugnar sig aldeles strax och somnar sött i sin egen lilla sängsussar
kan ju önska...

just det, i söndags började polarn och pyret sin rea. de var verkligen som helvetet på jorden. herregud. kön ringlade sig nästan ut ur butiken och då var de fortfarande inte så att dom kastade sakerna efter mig. så vi struntade helt klart att gå in i butiken. tog det igår istället. lugnt och stillsamt och gjorde en del bra inköp, vill inte påstå att de var fynd men de är ju alltid bra kläder så kan man handla de hela lite billigare än vanligt så kan man vara lite nöjdare iallafall.

nya funderingar.

nu en fråga till alla våra vänner, bekanta och övriga som tar en titt här i bloggen;

jag och kristian diskuterar mycket om vi gör saker på ett allt för avancerat sätt, eller om vi har förändrats allt för mycket sedan alma kom. har vi "konstiga" tankar om barnavården eller verkar de fungera så smidigt som de bara går??
hör ju jämt folk säga att när nr 2 kommer så är allt så enkelt för man har gått igenom de jobbiga med nr 1.
om man nu tycker att nr 1 är ganska enkel, betyder de då att vi gör fel på någotvis. är de någon detalj som vi helt har missat??

SNÄLLA ni som kollar, läser, ratar, berömmer och pratar om och med oss, lämna en ärlig kommentar om hur ni ser oss som föräldrar. alltså, inte så att vi behöver någon som kammar oss medhårs, eller de är ju alltid trevligt.men era tankar som har slagit er när ni sett oss tillsammans med alma eller genom att läsa här. vad som helst. både bra och dåligt. vi vill veta.

hjärta
anna med zigenarbling på tanden och kristian med huggtänder.

Alma hjärta Charlie

igår var vi på besök hos charlie och hans mamma cecilia. han är så stor. men bara 8 mån. skall min lilla plutt bli så stor om 6 månader??kära nån.
men han är ett riktigt charmtroll den där charlie. han har en kompis som dom kallar svarta faran går även under namnet Spex. han gav alma ett par rejäla kyssar. lika glad är hon för det.

dom hade någon super variant på nappflaska, DR BROWN, tydligen mycket bra för barn som lätt får kolik eller har problem med dom vanliga nappflaskorna. den är lite större och lite klumpigare men slipper man ett kolikskov så är man säkert helnöjd.
hos cecilia
cecilia och alma

charlie
charlie

väl hemma igen så passade alma på att gnälla och gnälla och gnälla lite till i ett par timmar. men som väl är så blir hon mycket lugnare när man bestämmer att de är sängdax och släcker alla ljus och tv:n osv. så igår blev de andra natten i rad som hon somnade i sin egen säng. man kanske kan kalla de en trend. eller??
 
hon sov som en liten gris och vaknade först vid 04.30 och sedan vid 9.30 igen. de är inte så jobbigt att ha barn faktiskt

.glado
sjukt nöjd.

rumpnisse
rumpnisse??

Idag var vi( jag, kristian, sophia, mamma och margareta. givetvis alma oxå) och lunchade på ett mycket trevvligt ställe ganska nära hemmet. alma är redan en van restaurangbesökare och är ganska duktig på att sova sig igenom tillställningen. de är vi alla tacksamma för.
glada paddan


imorgon kör vi till lund, vet dock inte riktigt vad vi skall göra, kanske hälsa på tant manson eller kanske en vända till nevishög. mamma är på väg till snön så de är inte helt lönt att sitta i hennes hus då. men de ordnar sig aldeles säkert.

nu blir de nog blöjbyte, ser ut som de pressas på bigtimes här.

babysim

2

på tisdagen den 16 jan skall alma med familj börja på babysim. fatta så roligt. så vi skall ut och simma.

nu har de lilla djuret somnat i sin egen säng, jag fick bara vagga henne en liten stund ikväll.hoppas hon sover mer än 5 min. så hinner jag med att ha lite kväll och kolla nyheter osv.

jag har funderat en del på alla tips och råd och allt annat man får höra hela tiden. speciellt de här med amning. de är ett hett ämne både på BVC och i övriga kretsar. nästan första frågan man får är om man ammar eller inte. jag ammar delvis, men de blir mindre och mindre, alma blir inte nöjd av amningen. jag anser att de viktigaste är att hon växer och mår bra, eller?

jag tillhör inte heller dom där mammorna som tycker de är så praktiskt att kunna ha maten med sig överallt och att de är helt normalt att kasta upp tuttarna överallt. kan vara därför jag inte är helt bekväm i amningsrollen utan föredrar helt ärligt att ge henne flaskan.
dessutom kan kristian också mata henne och reslutatet av de blir att hon känner sig lika tryggmed oss båda, jag kan bara se det som ett plus.

sen har jag också funderat lite över när bakslaget kommer. alla pratar om "..vänta du bara.." hmm. hon har än inte kolik, hon sover bra på natten, hon är en s.k snäll bebis. men de verkar inte som att man får ha de så lätt. de måste bli fel någonstans. man kan inte ha de såhär lätt. eller??

förlossningen var lätt. när blir jag straffad?? eller är de kanske bara den härligt svenska avundsjukan som gör att folk säger till mig att jag bara skall vänta på att helvetet bryter ut?? jag tror inte det. jag är en bra mamma och kristian är en bra pappa så nog är alma en nöjd bebis.

blev även tillfrågad om jag fortfarande tyckte de var roligt att vara mamma.. svar ja. MEN tänk om jag inte skulle tycka de var kul, finns de returrätt då eller?? tycker de var en mycket märklig fråga. men ofta så pratar folk innan dom tänker. ibland blir de roligt men ibland blir det helt fel.
speciellt i bebis frågorna.

färdigklagat. skall njuta av att hon sover i sin säng och titta på nyheterna för att sedan sova ett par timmar utan alma i sängen.

1

besök hos farfar



tog en tur till lund idag, hämtade bilder som var i konstigt format och märkligt beskurna. men men, man lär sig av sina misstag. tog en tur hem till farfar. jag och kristian åt god mat och alma fick sig en liten slurk också. bjöd på lite skratt och de obligatoriska skriket vid påklädning. men sedan nöjd och glad som vanligt.

hon håller sitt huvud väldigt bra nu, inte perfekt så man får vara vaken hela tiden, men de blir starkare för varje dag som går. de händer så mycket hela tiden, hon kan nästan skratta på kommando och följer en bra med blicken. hon apar efter om man gör enklare miner och sedan skrattar hon. aldeles super söt.

idag har hon helt nya kläder på sig, eller inte nya, men äntligen har hon vuxit i dom. så nog växer hon. känns så lång nu.

Vi pratade om tanken på att hon själv faktiskt skall prata sedan. berätta att hon är hungrig eller vad hon nu har för olika behov. att man skall prata med henne och så skall hon prata tillbaka. helt galet.





favorit handen
handen i munnen så ofta det bara går... hmm. illa, men vad skall jag göra?!

alma laddar för nattfest

vi hade folk här hemma igår, tomas o lisa och martin o åsa. hur mysigt som helst och alla verkade nöjda och glada med mat och vin och trevligt sällskap.
alma älskar och vara på fest. helt vaken och lugn och mysig typ hela kvällen, tog en rejäl sovmorgon idag. duktig flicka.

idag har hon nästan sovit hela dagen så man kan väl ana att hon är mindre sugen på att sova inatt. jag försöker söva henne med att gunga henne lite men de verkar mest gå sådär. men hon är som vanligt lugn och snäll och bara njuter av livet.

var och hälsa på Tanja idag. tjock som tusan, alltså magen bara spreta rakt ut. är de så man ser ut innan man skall plogga ut en liten skrutt?! har redan förträngt det.

hos em
mysigt i em´s knä.

nu när hon ändå är vaken så passar vi på att kolla på en film, så blir de nog lagom tills hon somnar!

teletubby

gonatt

Emeli o Anna på besök

dom kom igår och hälsade på oss här nere. de var mysigt. alma var lite vaken, sov lite och spydde i Emelis luva på jackan. bra gjort. men de är ett litet barn.
annars är allt bara bra här hemma. natten var dock inte kul, hon sparkade ut mig ur sängen, den lilla råttan. tror hon hade ont i magen, två stora nummer 2 idag så de var säkert det som klämde.stackare.

idag är de middag här hemma. 2 par inbjudna på canneloni och pannacotta. alma är finklädd, gulliga klänningen på. hon är finast.

ansikte

nytt överdrag till hennes babysitter. kristian tror hon kommer få mardrömmar av alla ansikte, jag tycker de är  fint.

syskon??
kompisarna.

familjen
nästan hela familjen samlade i en mysig liten hög.

Alma ser precis ut som en teletubbie i den där mössan. hur söt som helst.

nu blir de matlagning av.

4322gram

och alla är nöjda och glada. sköterskan på bvc berömde hennes kunskap att båda ta flaska och tutte. visst är hon en duktig flicka.

idag har den stackaren haft sitt första besök på ikea.fy fan sa hon. jag håller med. de var en miljon människor där och jag spenderade alldeles för mycket pengar som vanligt.
men nu har vi äntligen ny skohylla, som förövrigt är en kökshylla egentligen. skumt. bara ren tur att vi hittade den.
nu sover den lilla loppan så fint i sin favvo sitter och jag skall sortera i skåpen och sy ett överdrag till hennes täcke. har kommit in i en ny kasta massa skit fas.hääärligt.

5

nu är de aktivitet, innan hon vaknar.

trötta dagar.

idag är jag helt färdig..jag orkar inte ens ta mig ur sängen. kl är 12:03 och jag och lilla äpplet ligger här och gör inget alls. torr blöja och mätt mage så kan hon sova lite till. var uppe och gick ut med sessan så tog batterierna slut.

kristian har fixat iordning i köket, plocka bort rester från igår. skönt. jag och äpplet har dock inte kommit så långt i vår vandring i lägenheten.

imorgon ska hon vägas igen, tycker hon har vuxit bra så jag hoppas alla blir nöjda och glada.7

gott nytt år!!

då var nyår avklarat, nu är det alltså 2007, för er som har missat det.
vi var inbjudna på två kalas men beslutade efter moget genomtänkande att stanna på den första tillställningen. mycket trevligt hemma hos halvitalienska familjen. Alma uppförde sig exemplariskt. bjöd på vakna lugna stunder och mycket sovande. helt underbart.
dock så gjorde hon numero due big times typ fem i tolv, så stackars jag missade typ alla raketer och fick stå med näsan i senapssmeten.

med senap upp till hårfästet så lärde jag mig en läxa. gå aldrig iväg utan ett ombyte. hon fick göra slutet av kvällen som en liten chippendale men hängslebyxor utan tröja under. men de funkade det med.


9

i lördags var hon utomlands för första gången. vi reste ända till danmark. hon verka gilla det. spännande med nytt språk och sånt ju.

Inne på Illum har dom en champangebar, där satt en kvinna och drack champange sammtidigt som hon ammade sin bebis. de tyckte jag såg kul utt. hmm. välkommen till danmark.

8


moster sophia var här och hälsade på i lördags också. Alma passade på att göra både numero uno och numero due och lite kräk på henne också. duktig flicka!

6




4
och så cleo som vaktar bebisen hela tiden.